Γράμμα από μια γυναίκα Ρομά

preachin’

Καμένα Σουτιέν

Γνωρίσαμε τη Φανή, η οποία θέλησε να μιλήσει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες Ρομά. Αρχικά της προτείναμε να της πάρουμε συνέντευξη και μας απάντησε “κι αν εσείς δε με ρωτήσετε αυτά που έχω σκοπό να πω;”. Προτίμησε λοιπόν να γράψει μόνη της ένα κείμενο και μας φάνηκε εξαιρετική η ιδέα.
_____________________________________________________________

Το όνομα μου είναι Φανή και είμαι μια γυναίκα Ρομά. Η περίπτωση μου είναι μάλλον εξαίρεση, γιατί είχα την τύχη να τελειώσω το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, να μάθω οδήγηση, ακόμα και λίγα Αγγλικά, κάτι που οι περισσότερες γυναίκες Ρομά δεν έχουν την ευκαιρία να πετύχουν στη ζωή τους. Υπάρχουν πολλές καταστάσεις που περιορίζουν τις επιλογές μας και που μας καταπιέζουν.

Πολλές φορές με ρωτάνε αν οι Τσιγγάνες θεωρούνται κατώτερες από τους άντρες τους και αν καταπιεζόμαστε από την κουλτούρα ή τον τρόπο ζωής μας. Αυτό με κάνει να σκέφτομαι: άραγε οι μη Τσιγγάνες έχουν πλήρη ελευθερία στο…

View original post 850 more words

Μια στιγμή, να τις μετρήσουμε

Dallas-Buyers-Club-Poster-Header

Πολύς καυγάς για τα Όσκαρ. Όχι μόνο φέτος, γενικά. Αν και φέτος έχουμε έναν λόγο παραπάνω να ξεμαλλιαζόμαστε στα σόσιαλ μίντια για τον ρόλο του κινηματογράφου στα lgtb ζητήματα και το όνομα αυτού Jared Leto.

86th Oscars, Backstage

Αν και το μαρκετινίστικο δόγμα που θέλει την αρνητική διαφήμιση να είναι κι αυτή διαφήμιση έχει κάποια βάση, οι μισοί άνθρωποι/άβαταρς σ’ όλα τα μήκη και τα πλάτη του ίντερνετ επιμένουν να εξηγούν στους άλλους μισούς που διαφωνούν, γιατί η περφόρμανς του Leto ως Rayon στο Dallas Buyers Club ήταν προσβλητική.

Ήταν;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Το DBC είναι βιογραφική ταινία (όπως πολλές απ’ τις βραβευμένες με Όσκαρ άλλωστε). Πάει να πει, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και χαρακτήρες. Ο πρωταγωνιστής υπήρξε, λέγεται πράγματι Ron Woodroof, διαγνώστηκε πράγματι με AIDS το 1986 και η ταινία είναι η ιστορία του.

Αυτό σημαίνει πως οι συντελεστές της ταινίας έχουν υπαρκτά στοιχεία τα οποία χρησιμοποίησαν για να προσαρμόσουν τον χαρακτήρα στον ρόλο. Το στυλ, η πόζα, ο τρόπος ομιλίας, τα κιλά ακόμα και αυτούσιες ατάκες του χαρακτήρα που ενσάρκωσε ο Matthew McConaughey έχουν προέλθει από τον πραγματικό Woodroof, κάτι που δείχνει την επιμονή και την ικανότητα του ηθοποιού να είναι όσο πιο πιστός και τρυφερός γίνεται με τον χαρακτήρα του και του σεναριογράφου να μην ξεφύγει από την περσόνα που λάνσαρε ο ίδιος ο ήρωας για τον εαυτό του, όπως λέγεται, παρ’ όλες τις συναισθηματικές προσθήκες για τις ανάγκες τις ιστορίας.

Καλά;

Όχι και τόσο.

Ακόμα και σ’ αυτό το πρωταρχικό επίπεδο του σεναρίου, υπάρχουν ήδη βασικές αντιρρήσεις για το γεγονός ότι ο Ron Woodroof ήταν ομοφοβικός και straight, τις βάσεις δηλαδή στις οποίες στηρίχτηκε εξ ολοκλήρου ο κινηματογραφικός Woodroof, αφού, σύμφωνα με  συνεντεύξεις, το κοντινό του περιβάλλον βρέθηκε μάλλον προ εκπλήξεως με την συγκεκριμένη πτυχή του χαρακτήρα. Μάλιστα σύμφωνα με ένα από τους αρχικούς γιατρούς του, τον δρ. Steven Pounders, ο Woodroof όχι μόνο δεν ήταν ομοφοβικός αλλά «εναρμονιζόταν με το γκέι περιβάλλον του χωρίς κανένα πρόβλημα». Η ίδια η σύζυγός του «με την οποία είχε χωρίσει αλλά διατηρούσαν πολύ φιλικές σχέσεις ως το τέλος (…) δήλωσε ότι (o Ron) ήταν bisexual» λέει ο γιατρός. Στο ίδιο άρθρο βρίσκουμε μαρτυρίες που δείχνουν ότι ο εν λόγω ήταν κάθε άλλο εκτός από gay-hating bigot αφού ήταν μέρος του Dallas Gay Alliance.

ron

Δύο εκ διαμέτρου αντίθετες και διαφορετικές περιγραφές ενός πραγματικού χαρακτήρα. Και οι δυο βασίζονται σε πηγές.

Ποια είναι πραγματική;

Η ερώτηση παραμένει ανοιχτή. Ας την αφήσουμε έτσι κι ας δεχτούμε τις σεναριακές και σκηνοθετικές οδηγίες για τον  χαρακτήρα του Ron Woodroof.

Τι γίνεται όμως όταν ο χαρακτήρας είναι φανταστικός;

rayon

Η Rayon δεν υπήρξε ποτέ. Τουλάχιστον όπως παρουσιάζεται στην ταινία. Δεν είναι δηλαδή βιογραφικός χαρακτήρας. Δημιουργήθηκε αποκλειστικά για να συνεισφέρει στην πλοκή και να δώσει στον πραγματικό ήρωα τις αφορμές που χρειάζεται.

Η φύση λοιπόν του χαρακτήρα είναι βοηθητική. Η Rayon είναι σκαλοπάτι. Αυτό από μόνο του δεν είναι κακό, αλίμονο αν όλοι οι χαρακτήρες-σκαλοπάτια σε όλες τις ταινίες ήταν προσβλητικοί λόγω αυτοσκοπού.

Όμως…

Έχουμε έναν εντελώς παρθένο χαρακτήρα που σεναριακά και μετά από πολλά πισωγυρίσματα συμφωνήθηκε να είναι μια λευκή transgender straight γυναίκα, εκδιδόμενη, χρήστρια, οροθετική και γνωστή στο community της εποχής και της περιοχής.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία θα μπορούσαν άνετα να είναι κουτάκια σε ερωτηματολόγιο αιμοδοσίας του 1929 (αυτό που συμπληρώνουμε και σήμερα) σε ελληνικό νοσοκομείο. Είναι δηλαδή ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ. Και μάλιστα τα πιο κοινά.

Κάποιοι υποστηρίζουν πως το να διαιωνίζονται τέτοιου είδους στερεότυπα και να εντάσσονται στην ποπ κουλτούρα, μέσω του κινηματογράφου σ’ αυτή την περίπτωση, είναι το πιο δίκαιο για όλους, γιατί μ’ αυτό τον τρόπο τα οποιαδήποτε προβλήματα σταματούν να ανταποκρίνονται μονάχα σε ένα σύνολο ανθρώπων, όπως για παράδειγμα η transgender κοινότητα, και γίνονται πιο οικουμενικά.

Κι αυτό δεν ακούγεται λάθος στα αυτιά τους.

Όπως δεν ακούγονται λάθος ότι:

  • Ο φεμινισμός δεν θα έπρεπε να επικεντρώνεται στα προβλήματα των γυναικών γιατί είμαστε όλοι άνθρωποι και όλοι έχουμε υποστεί καταπίεση.
  • Τα προβλήματα των μεταναστών δεν θα έπρεπε να μας απασχολούν ειδικά, γιατί και οι μετανάστες είναι άνθρωποι και δεν πρέπει να διαχωρίζουμε τους στόχους μας.
  • Είμαι αριστερ@/αναρχικ@ cis άρα τα ομοφοβικά/σεξιστικά/τρανσφοβικά μου σχόλια δεν είναι προσβλητικά.
  • Είμαι ομοφυλόφυλ@ άρα τα ομοφοβικά μου σχόλια δεν είναι στην πραγματικότητα ομοφοβικά.

Αλλά αφού είπαμε ότι ο χαρακτήρας της Rayon είναι φανταστικός και όλες οι διαφωνίες μας είναι ως προς το σενάριο και τη σκηνοθετική προσέγγιση, κάτι για το οποίο δεν ευθύνονται οι ηθοποιοί (αν και κάτι τέτοιο δεν ισχύει απόλυτα), ας πάμε στην περφόρμανς και την αντιμετώπιση του χαρακτήρα από τον ηθοποιό που μας ενδιαφέρει.

Ο Leto αυτοσυστήνεται ως μεθοδικός ηθοποιός. Μέθοδος είναι η κοινή ονομασία για το σύστημα αντιμετώπισης και χρήσης του ρόλου από αυτ@ που τον παίζει, που ανέπτυξε ο Κονσταντίν Στανισλάφσκι. Σύμφωνα με τη Wikipedia:

Το “σύστημα Στανισλάφσκι” είναι μια συστηματική προσέγγιση για την εκπαίδευση ηθοποιών. Ο Στανισλάφσκι πάντα θεωρούσε το σύστημά του σαν τα περιεχόμενα ενός μεγάλου βιβλίου που ασχολούνταν με όλες τις πλευρές της υποκριτικής. Αρχικά, πίστευε ότι οι ηθοποιοί έπρεπε να μελετούν και να ζουν υποκειμενικά συναισθήματα και να τα εκδηλώνουν στο κοινό με σωματικά και φωνητικά μέσα. Παρότι το σύστημά του εστίαζε στην παραγωγή αληθοφανών συναισθημάτων, αργότερα δούλεψε πάνω στη μέθοδο των σωματικών δράσεων. Αυτό αναπτύχθηκε στις αρχές του ’30 και λειτουργούσε αντίστροφα απ’ τη συναισθηματική μνήμη. Εστίαζε στις σωματικές δράσεις που ενέπνεαν αληθοφανή συναισθήματα και περιλάμβανε αυτοσχεδιασμό και συζήτηση. Συνέχιζε να επιδιώκει να φτάσει στο υποσυνείδητο μέσω του συνειδητού.

Επίσης στην Wikipedia, το λήμμα για τον ίδιο τον Leto επιβεβαιώνει στο έπακρο ότι ο ηθοποιός «αφιερώνεται εξ’ ολοκλήρου στην έρευνα των χαρακτήρων του και συχνά παραμένει in character  σε όλη την προγραμματισμένη διάρκεια των γυρισμάτων ακόμα και αν κάτι τέτοιο έχει αντίκτυπο στην υγεία του».

Μ’ αυτό το δεδομένο ο Leto είναι ένας αφοσιωμένος ηθοποιός που μελετά τον ρόλο που πρέπει να υποδυθεί.

Κανένα αρνητικό ως εδώ.

Όταν όμως πρέπει να απαντήσει στην ερώτηση «Έι, μίστερ Λέτο, τι περιελάμβανε αυτή σας η μελέτη;» ο ίδιος αφοσιωμένος ηθοποιός απαντά γενικά κι αόριστα «Πολλά».

Η pro-Leto πλευρά μας λέει πως σε μια από τις συνεντεύξεις του υποστηρίζει ότι μελέτησε τον ρόλο με τη συμβολή κάποιας/κάποιων (;) transgender γυναικών. Δυστυχώς δε μπόρεσα να βρω τη συγκεκριμένη, ούτε άρθρο που αναφέρεται σ’ αυτήν, χωρίς μ’ αυτό να θέλω να πω ότι δεν υπάρχει. Απλώς δεν είναι τόσο εύκολο να βρεθεί. Τουλάχιστον όχι τόσο εύκολο όσο τα σχόλια για τα φρύδια του.

Το βασικό αντεπιχείρημα κι αυτό που μετράει τελικά, είναι ότι ο Leto δεν συμβουλεύτηκε, πλήρωσε ή απασχόλησε τρόπον τινά, επίσημα, κανένα transgender άτομο. Στον φάκελο με τα έξοδα παραγωγής λοιπόν δεν υπάρχει κανένας σύμβουλος γι’ αυτό το θέμα.

Θα περίμενε κανείς πως κάποιος τόσο εμμονικός με τους χαρακτήρες που υποδύεται, θα επιστράτευε ανθρώπους που έχουν κοινά σημεία αναφοράς με τον ρόλο για συμβουλές.

Παρ’ όλα αυτά, ο Leto επιμένει ότι έκανε εκτενή έρευνα.

Σε κάποια συνέντευξη μάλιστα αναφέρει συγκεκριμένα πως η έμπνευσή του να φοράει η Rayon μαντήλια στο κεφάλι ήρθε από φωτογραφίες «ανθρώπων» (τους οποίους δεν προσδιορίζει) των δεκαετιών ‘70 και ’80.

Άρα ξέρουμε σίγουρα ότι είδε κάποιες φωτογραφίες  και πήρε μια ιδέα για το στυλ του χαρακτήρα του. Τουλάχιστον.

Ενδιαφέρον έχει και η συνεχής αναφορά στην επιμονή του να μένει in character ώστε να νιώσει πραγματικά την καθημερινότητα του χαρακτήρα στο πετσί του, όπως λέει.

Μας εξηγεί, λοιπόν, πόσο δύσκολο ήταν για εκείνον  να απαρνηθεί όλες τις τρίχες του σώματός του, ακόμα και εκείνες των φρυδιών, το πόσο επιθυμούσε να αποφύγει την glam rock πτυχή που ο σκηνοθέτης ήθελε και ως ένα σημείο κατάφερε να προσδώσει στην Rayon, μας περιγράφει τη βόλτα που έβγαλε τον χαρακτήρα του για ένα crash test στο σούπερ-μάρκετ και εξηγεί πως:

«Είναι καλό να έχεις ως feedback τις αντιδράσεις του κόσμου όταν έρχεται η ώρα να βγεις έξω (ως Rayon), ντυμένη, βαμμένη, αποτριχωμένη, με την περούκα, όλο το πακέτο. Είναι χρήσιμο για τον χαρακτήρα να υποστεί λίγη κριτική (για την εμφάνιση), λίγη κακία, λίγη αποδοκιμασία»

Δηλαδή, μας λέει, πως κατάλαβε ότι ο χαρακτήρας του είναι στον σωστό δρόμο όταν τον έβγαλε βόλτα στο μπακάλικο και άκουσε αρνητικά σχόλια για την εμφάνισή του.

Κάτι που με κάνει να αναρωτιέμαι, ειλικρινά, για το τι θα γινόταν αν άκουγε θετικά σχόλια.

Ίσως έκανε την Rayon ξανθιά. Και με όνειρα για καριέρα στην σόουμπιζ.

Πάντως σίγουρα κάτι έξτρα-βαγκάντ και υπερβατικό γιατί έτσι είναι όλες οι trans γυναίκες.

Γιατί μια trans που δεν την κοιτάνε στραβά στις ουρές δε είναι πραγματική trans.

Γιατί οι trans πάνε στο περίπτερο βαμμένες, στολισμένες, αποτριχωμένες, με τις περούκες χτενισμένες.

Γιατί όλες οι trans γυναίκες είναι φτιαχτές περσόνες.

Και τέλος γιατί αν η ιστορία της trans γυναίκας δεν είναι αρκετά βασανισμένη και φορτωμένη κακουχίες αλλά και ιδεαλιστικά ελκυστική κι αν δεν αποπνέει λίγη λάμψη, έστω κι αυτήν την kitch trash του Τέξας, πώς θα εξυπηρετήσει την τραγικότητα που χρειάζεται να αισθανθεί ο πρωταγωνιστής (και κατά συνέπεια ο θεατής) για να την συμπαθήσει;

Πώς θα ταυτιστούμε με την trans γυναίκα μέσω της λύπης μας γι’ αυτήν αν δεν την γελοιοποιήσουμε;

Η τελευταία ερώτηση μας φέρνει στο ύστατο αποκούμπι-επιχείρημα για την pro-Leto πλευρά που είναι οι δηλώσεις του ηθοποιού περί εκπροσώπησης «ανθρώπων που αγνοούνται από την κοινωνία» όπως λέει. Εννοεί τα lgtb άτομα. Αλήθεια, αυτό εννοεί. Δεν το λέει συχνά αλλά το εννοεί. «Για όλες τις Rayon του κόσμου». Κι ας μπερδεψε λίγο τα πράγματα με τις Ουκρανίες και τις Βενεζουέλες και τους απανταχού ονειροπόλους, προχθές.

Αφού, λοιπόν, το λήξαμε και ο Leto θέλει όντως να βοηθήσει στην ορατότητα της κοινότητας δεν είναι λίγο παράλογο να αγνοεί επιδεικτικά όλες τις υποδείξεις των ίδιων αυτών ανθρώπων που υποτίθεται εκπροσωπεί σε κάθε ευκαιρία και ανήκουν σ΄αυτή την κοινότητα;

Όπως έγινε, για παράδειγμα, στα Virtuosos Awards στην Santa Barbara (με την ευκαιρία, εδώ θα βρείτε ένα άρθρο στο οποίο τα άτομα που ξεκίνησαν τον διάλογο αναλύουν την δική τους πλευρά σχετικά με τα γεγονότα εκείνης της μέρας), όταν σχολιάζοντας την συζήτηση που ξεκίνησε από τις απαντήσεις του είπε το αρκετά προκλητικό:

«(…) δεν θα ήθελε κανείς οι transgender ηθοποιοί να παίρνουν μόνο transgender ρόλους. Έτσι πάει και με τους δυο τρόπους»

Όχι. Συγγνώμη. Δεν πάει και με τους δύο τρόπους.

Γιατί κατά κύριο λόγο, οι transgender ηθοποιοί παίρνουν μόνο transgender ρόλους κι αυτό με δυσκολία γιατί η βιομηχανία προτιμά cisgender ηθοποιούς που παριστάνουν τους transgender χαρακτήρες, με την δικαιολογία ότι ενισχύουν έτσι την ορατότητα των transgender ατόμων,  ενώ στην πραγματικότητα απλώς κανονικοποιούν την εικόνα τους.

Γιατί μπορεί ο κόσμος να μην συμπαθεί το μη-ετεροκανονικό αλλά άμα ντυθεί ο Jared Leto γυναίκα ξαφνικά όλα μοιάζουν πιο απλά για τον θεατή.

Θα πει κάποιος, «ναι, αλλά δεν είναι καλύτερο από το τίποτα;»

Όχι, γεράκοι μου, δεν είναι καλύτερο απ’ το τίποτα.

Μπορεί να ήταν καλύτερο από το τίποτα αν είχαμε μείνει ακόμα σε προ μιλλένιουμ εποχές, εκεί που λύνατε και δένατε με τις διαστρεβλωμένες σας αντιλήψεις περί ακαδημαϊκής καθαρότητας του κινηματογράφου και που ένα όσκαρ για lgtb χαρακτήρα (που, σημειωτέον, σχεδόν πάντα πεθαίνει στο τέλος) μπορούσε να εξαγοράσει χρόνια αφάνειας και κακομεταχείρησης στα μάτια της ετεροκανονικότητας.

Όχι όμως στο 2014 που η διεκδίκηση δικαιωμάτων για τα lgtbq (και ό,τι άλλα γράμματα και αρκτικόλεξα υπάρχουν) άτομα είναι στο απόγειό της και έχει ήδη κάνει γιγαντιαία βήματα.

Όχι, όταν το Facebook σου επιτρέπει να καθορίσεις το gender status σου σε κάτι εκτός από male/female/other και σου δίνει την δυνατότητα να πληροφορήσεις τον κύκλο σου για την αντωνυμία που θέλεις να χρησιμοποιούν όσοι σου απευθύνονται κι ας γελάνε οι δημοσιογράφοι και σχολιαστές της κακιάς ώρας.

Τότε, περιμένω από τον κινηματογράφο να σταματήσει να είναι τόσο αυτιστικά ματαιόδοξος και να πάψει να νομίζει ότι κάνει λειτούργημα διαιωνίζοντας διακρίσεις και προκαταλήψεις.

Όταν τα media, mainstream και μη, φιλάνε το χώμα που πατάνε γυναίκες όπως η Laverne Cox και η Lupita Nyong’o και όχι άδικα, τότε περιμένω ο κινηματογράφος να ανταποκρίνεται περισσότερο  στα ρεύματα που τον έκαναν από λούνα-παρκ, τέχνη και να μην παραμείνει το κλειστό κλαμπ λευκών, αρσενικών αποικιοκρατών που είναι σήμερα.

Όταν το ίντερνετ και οι χρήστες του χρηματοδοτούν ολόκληρες παραγωγές καλή τη πίστει, όταν το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των ταινιών με lgtbq πρωταγωνιστές-χαρακτήρες και δημιουργούς που πάνε στα φεστιβάλ ανά τον κόσμο και ενώ βραβεύονται, δεν βρίσκουν ποτέ διανομή στις αίθουσες, όταν τα σενάρια που γράφονται προσεκτικά και σταδιακά για χρόνια τελικά απορρίπτονται γιατί δεν έχουν μεγάλο αγοραστικό κοινό, όταν το συνεργείο τέτοιων παραγωγών γράφει οχτώ ώρες στα έξοδα και κάνει δεκαέξι για να ειπωθούν οι ιστορίες της κοινότητας και οι βασικοί συντελεστές δεν πληρώνονται ή πληρώνονται πολύ λίγο, όταν οι ηθοποιοί που νοιάζονται όπως πχ η Guinevere Turner δε σταματάνε στο να δανείζουν το brand τους σε ταινίες που πιστεύουν αλλά συμμετέχουν ενεργά σε όλα τα στάδια της παραγωγής και της προώθησης παίζοντας οι ίδιοι, συμβουλεύοντας, κάνοντας κάστινγκ, στρατολογώντας φίλους-ονόματα για βαρύτητα με τη μόνη υπόσχεση ότι η ταινία αξίζει τον κόπο, ώστε όταν έρθει η ώρα να γίνει λίιιγη παραπάνω φασαρία, όλα για τον σκοπό δηλαδή, όταν επιτέλους η lgtbq κουλτούρα αρχίζει να «αντιμετωπίζεται όχι ως υποκουλτούρα αλλά ως πολιτιστική κληρονομιά» όπως λέει και η Anna Margarita Albello, τότε, συγγνώμη, αλλά περιμένω ο/η κάθε λευκ@, straight, cisgender, βραβευμέν@ από την Ακαδημία ηθοποιός επειδή έπαιξε τον κόντρα lgtbq ρόλο να βγάλει το κεφάλι τ@ απ’ τον κώλο και τουλάχιστον να μην το παίζει θιγμέν@ όταν επισημαίνονται κάποια πράγματα που στο κάτω κάτω τ@ν αφορούν.

whosafraidofvaginawolf

Εξ’ άλλου, ο κινηματογράφος, μπορεί να παραδειγματιστεί κάλλιστα από το μικρό του ξαδερφάκι, την τηλεόραση που μάλλον ξέρει καλύτερα ότι τα μικρά κι αηδιαστικά για την κοινωνία subcultural σύμβολα έρχεται κάποτε η ώρα που γίνονται κύκνοι και επωφελείται καλύτερα εκείνος που τους χαρίστηκε πρώτος.

*******************************UPDATE******************************************************

Σύμφωνα μ’ αυτό το άρθρο, coatch του Letto ήταν η τρανσέξουαλ CALPERNIA ADDAMS η οποία υπερασπίζεται την περφόρμανς και την επιλογή των συντελεστών να δώσουν τον ρόλο στον ηθοποιό, χωρίς να αρνείται ότι τα transgender άτομα πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες.

Calpernia-and-Jaredx400d
Ούπσι…

Κορίτσια ενάντια στον Θεό

Girls Against God. Ή GAG. Είναι το νέο εξαμηνιαίο το περιοδικό που επιμελούνται η Bianca Casady των Cocorosie και η καλλιτέχνιδα Anne Sherwood Pudnyk.

Screen-shot-2013-06-18-at-6.57.15-PM

Πρόκειται για μια θαρραλέα φεμινιστική εξερεύνηση υπό το πρίσμα πολλών διαφορετικών γενεών, όπως αναφέρει το δελτίο τύπου. Μέσω του GAG οι Τέχνες χρησιμοποιούνται και αναπτύσσονται ως μετα-κείμενα με σκοπό να φωτίσουν τον καταπιεστικό και απαρχαιωμένο χαρακτήρα των παραδοσιακών, καθορισμένων από άνδρες, θρησκειών καθώς και άλλους πατριαρχικούς θεσμούς. Χαρακτηριστικά η Casady δηλώνει πως “πρέπει να αντισταθούμε και να ανακαλύψουμε εκ νέου”.

Screen-shot-2013-06-18-at-6.58.36-PM

Τα αυθεντικά έργα και άρθρα που περιέχονται είναι ένας φόρος τιμής στην φεμινιστική κληρονομιά ενώ για κάποιους είναι η κριτική αποδόμηση αυτής της ίδιας κληρονομιάς με σκοπό την επαναδιατύπωση των βασικών αρχών της, προσαρμοσμένων ως προς την ατομικότητα, την αυτοδιάθεση αλλά την ίδια στιγμή και την συντροφικότητα. Η spiritual queer αισθητική και η συμμετοχή καλλιτεχνών όπως οι Antony (Anthony and the Johnsons), Melanie Bonajo, Kembra Pfahler (The Voluptuous Horror Of Karen Black), Emely Neu, Marguerite Stern, Alexyss K. Taylor, Vaginal Davis, Johanna Constantine, Chloe Olewitz είναι δυνατή σφραγίδα που έκανε τους γνώριμους με την δουλειά τους να ανυπομονούν, σίγουροι για το αποτέλεσμα και τους μη γνώριμους να υποκύπτουν στην περιέργεια.

Screen-shot-2013-06-18-at-6.58.22-PM

Το πρώτο τεύχος που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο, από την Capricious Publishings και διατέθηκε σε επιλεγμένα μέρη στην Ευρώπη και στην Αμερική έχει εξαντληθεί, ενώ για τα μελλοντικά τεύχη υπάρχει η δυνατότητα για online αγορά ή/και συνδρομή εδώ.

Αυτό εδώ δεν είναι ένα αστείο

Πολύς λόγος, δημόσιος ή ιδιωτικός έχει γίνει για το αν κάποιο αστείο είναι προσβλητικό ή όχι, σεξιστικό, ρατσιστικό, ομοφοβικό ή όχι κλπ. Για παράδειγμα, τι προωθούν τα βιντεάκια του Mikeius, tweeps που πανηγυρίζουν για τον εγκλεισμό μελών της Χρυσής Αυγής, μια ολόκληρη ενότητα εκπομπών στο Comedy Lab, τα ελαφριά άρθρα του Καμπουράκη σε γυναικεία περιοδικά, και άρθρα περί εμφάνισης της Ουρανίας Μιχαλολιάκου. Σε κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις που κάποιος ή/και κάποια έχει υποδείξει την προβληματική φύση του εκάστοτε χιούμορ, έχει βρεθεί και κάποιος ή/και κάποια που το υπερασπίζεται επιθετικά χωρίς να καταλαβαίνει τις επιπτώσεις του (επειδή δε μπορεί ή επειδή αρνείται) και μειώνοντας την αντίθετη άποψη με δικαιολογίες όπως «η σάτυρα δεν έχει όρια» ή «κανείς δε μπορεί να μου υποδείξει με τι θα γελάσω, το χιούμορ είναι υποκειμενικό». Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, επιλέχθηκε ως πρώτη ανάρτηση σ’ αυτό το μπλογκ-υβρίδιο (που κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η μορφή του και σε τι θα εξελιχθεί) μια μετάφραση ενός άρθρου του Raj Sivaraman που ασχολείται με το χιούμορ ως μέσο απενοχοποίησης προβληματικών συμπεριφορών και προώθησης μιας κουλτούρας ανοχής. Παρ’ όλο που κάποια σημεία του άρθρου ίσως απαιτούν μια πιο διεξοδική κουβέντα (όπως εκείνο το σημείο σύμφωνα με το οποίο ο κωμικός μπορεί να συνεχίσει να κάνει προβληματικά αστεία εφόσον μετέπειτα διαχωρίσει τη θέση του και τονίσει την προβληματικότητά τους), αυτό που μας αφορά κυρίως αυτή την στιγμή είναι η κατανόηση της λειτουργίας του χιούμορ∙ γιατί, δηλαδή, ένα αστείο δεν είναι απλά ένα αστείο.

ke

ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΑΣΤΕΙΑ ΠΕΡΙ ΒΙΑΣΜΩΝ

Του Raj Sivaraman

Φανταστείτε ότι σας δίνεται η ευκαιρία να ξεκινήσετε μια επιχείρηση. Μέσω αυτής, θα μπορείτε να πουλάτε ό,τι θέλετε, οπότε σκέφτεστε «Τι είναι αυτό που θέλω να πουλάω;». Παρατηρείτε ότι πολλά καταστήματα εμπορεύονται σπίρτα και βενζίνη, οπότε λέτε «Θα ανοίξω ένα τέτοιο! Ένα Σπίρτα και Βενζίνη!» και η δουλειά πράγματι πάει καλά (καλύτερα, τουλάχιστον, απ’ ότι πάνε οι βλάκες που άνοιξαν μαγαζιά με cupcakes!). Βγάζετε πολλά χρήματα, λοιπόν, πουλώντας σπίρτα και βενζίνη, αλλά, μετά από λίγο, ο κόσμος παρατηρεί ότι μερικοί πελάτες της επιχείρησής σας βάζουν φωτιά σε κτήρια.

Εσείς τους λέτε: «Αυτό δεν είναι στ’ αλήθεια δικό μου πρόβλημα».

Ο κόσμος συνεχίζει: «Μα εσείς τους προμηθεύετε με σπίρτα και βενζίνη. Είστε συνένοχοι στον εμπρησμό τους!».

Εσείς απαντάτε: «ΕΙΜΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΜΙΑΣ ΜΙΚΡΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ! ΔΕ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΟΥ! ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΡΙΚΗ!».

Ο κόσμος τότε λέει: «Εμείς απλώς προσπαθούμε να σας πληροφορήσουμε για το γεγονός ότι οι πράξεις σας μπορεί να είναι υπεύθυνες για το γεγονός ότι κάποιοι άνθρωποι βάζουν φωτιά στα σπίτια του κόσμου».

Εσείς απαντάτε «Ελπίζω κάποιος να κάψει το δικό σας σπίτι!».

Σας ακούγεται οικείο; Ίσως είναι εμπρηστική (η λέξη χρησιμοποιήθηκε σκόπιμα!), αλλά αυτή η αναλογία είναι σχετική με την πρόσφατη αναστάτωση της κοινότητας των stand-up comedians που προέκυψε ύστερα από διαφωνία των πρώτων με γυναίκες  bloggers, για το αν τα αστεία περί βιασμών προωθούν μια κουλτούρα που κανονικοποιεί τον βιασμό.

Δουλεύω σ’ ένα πρότζεκ με τον Jono Zalay* πάνω στο τι ακριβώς κάνει κάποιο θέμα αστείο και γιατί το κοινό γελάει. Νιώσαμε πως αυτό που έλειπε από αυτήν την κουβέντα για τα «αστεία περί βιασμών» είναι μια ακριβής επιστημονική απόδειξη που να συνδέει το χιούμορ με την δημιουργία μιας κουλτούρας του βιασμού. Πρόσφατα ξεκινήσαμε (πιο πολύ εγώ αλλά κι ο Jono βοήθησε όταν δεν κοιμόταν)  μια έρευνα ανάμεσα σε επιστημονικές μελέτες σχετικά με την επίδραση του χιούμορ στην κουλτούρα του βιασμού και μείναμε έκπληκτοι ανακαλύπτοντας  τον πλούτο της βιβλιογραφίας που υποστηρίζει την αντίληψη ότι το χιούμορ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει κοινωνικές νόρμες που δικαιολογούν την προκατάληψη. Όχι μόνο υπάρχει σχέση ανάμεσα σε συγκεκριμένους τύπους χιούμορ και στην κουλτούρα του βιασμού, αλλά είναι και ισχυρή και υποστηρίζεται από πληθώρα ανεξάρτητων ερευνητικών ομάδων.

Αφού λοιπόν έχουμε πει τα προηγούμενα, θα θέλαμε να δώσουμε έναυσμα στου κωμικούς να κάνουν μια επαναξιολόγηση του χιούμορ τους, ιδιαιτέρως των «αστείων περί βιασμών» για τους εξής λόγους:

  • Το χιούμορ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαδώσει καμουφλαρισμένα μηνύματα που μπορούν να ενισχύσουν αρνητικές συμπεριφορές απέναντι στις γυναίκες
  • Μεγαλοποιημένες αρνητικές συμπεριφορές απέναντι σε άτομα μπορούν να οδηγήσουν σε επιθετική συμπεριφορά
  • Τα αστεία που ακούγονται από έναν κωμικό, θεωρείται ότι αντανακλούν τις απόψεις του

ΜΥΣΤΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ

Είναι ευρέως γνωστό ότι οι διαφημιστές χρησιμοποιούντο χιούμορ ως μέσο πειθούς των καταναλωτών ώστε να αγοραστεί το προϊόν. Πώς λειτουργεί αυτό; Πολλοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί σε δύο μορφές: στην σοβαρή λειτουργία (serious mode) και στην λειτουργία χιούμορ (humor mode). Κατά την σοβαρή κατάσταση ο εγκέφαλός μας προσλαμβάνει παράλογες έννοιες και προσπαθεί να τις αιτιολογήσει κριτικά και λογικά, επιχειρώντας να εξηγήσει παράξενα γεγονότα, σαν να προσπαθεί να καταλάβει πώς λειτουργεί ο κύβος του Ρούμπικ, ας πούμε,  ή σαν να μπαίνει στη διαδικασία των θεωριών συνομωσίας. Ωστόσο, κατά την χιουριστική κατάσταση, ο εγκέφαλος κάνει ένα «άλμα πίστης» σε ό,τι αφορά το παράλογο και ουσιαστικά λέει «Οκ… Γάμησε το! Έχει πλάκα!». Πετάμε μακριά τον κύβο του Ρούμπικ και τρέχουμε χοροπηδηχτά στο λιβάδι. Γιατί είμαστε σ’ ένα λιβάδι; Δεν έχει σημασία. Τώρα είμαστε σε χιουμοριστική διάθεση.

Η απόφαση που οδηγεί στην αλλαγή από την σοβαρή στην χιουμοριστική κατάσταση προκύπτει μέσω μιας σειράς γεγονότων. Αυτά είναι ελάχιστα κατανοητά από τους επιστήμονες που ασχολούνται με αυτήν εδώ τη μελέτη (με άλλα λόγια τον Jono και εμένα). Τυπικά, όλα αυτά τα γεγονότα που ξεκινούν τη διαδικασία, είναι παρόντα σε μια κωμική παράσταση, η οποία μας προτρέπει να πούμε στον εγκέφαλό μας «Οκ, σβήσε. Άσε τα κακαριστά γέλια να ξεχυθούν από μέσα σου». Το να σβήνουμε τον εγκέφαλό μας δεν είναι συνήθως μεγάλη υπόθεση για τους κωμικούς που αστειεύονται για το πόσο αηδιαστικά είναι τα Hot Pockets ή πόσο χαζός και χοντρός είναι ο ξάδερφός τους. Στην πραγματικότητα αυτό μπορεί να συμφέρει τον κωμικό. Μάλιστα ευθύνες για αλλαγές στον πολιτισμό, πολλές φορές έχουν αποδοθεί σε κωμικούς, όπως ο Bill Hicks ή ο Lenny Bruce, οι οποίοι ενδέχεται να ήταν ικανοί να περάσουν κοινωνικά μηνύματα στο κοινό, το οποίο με τη σειρά του είχε σβήσει τον εγκέφαλό του για να ακούσει αστεία. Το χιούμορ χρησιμοποιείται ουσιαστικά υπνωτίζοντάς μας για να «πλαστούν» οι απόψεις μας προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση. Η περίπτωση που αυτό οδηγεί σε προβλήματα είναι όταν οι κωμικοί ασχολούνται με υλικό σχετικό με τον βιασμό ή τον σεξισμό.

Θα εξετάσουμε τα κίνητρα των κωμικών που ασχολούνται με τέτοιου είδους θέματα αργότερα, αλλά τώρα, επειδή είμαστε σε χιουμοριστική διάθεση, θα ενστερνιστούμε οποιαδήποτε άποψη μας παρουσιάσει ο κωμικός. Αν για παράδειγμα πει ένα αστείο του τύπου «Οι ισπανόφωνοι είναι τεμπέληδες» ή «Οι μαύροι είναι βλάκες» ή «Οι γυναίκες θέλουν να βιαστούν», η αντίδραση σ’ αυτό εμπίπτει σε μια από τις τρεις κατηγορίες στις οποίες χωρίζεται το κοινό:

  •  ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1: «ΧΑ! ΝΑΙ, ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ! ΑΛΗΘΕΙΑ!» (γνήσιο γέλιο)
  • ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2: «ΔΕΝ ΤΟ ΗΞΕΡΑ ΑΥΤΟ, ΑΛΛΑ ΑΦΟΥ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΟ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΑΣΤΕΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ!» (γνήσιο γέλιο ή προσποιητό για να υποστηρίξει το γέλιο της ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 1)
  • ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3: «ΤΙ ΣΤΟΝ Π*****; ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ!» (καθόλου γέλιο, ο εγκέφαλος γυρνάει στη σοβαρή λειτουργία)

 Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε άτομο που βλέποντας την παράσταση εντάσσεται στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3 υποδεικνύει αυτόματα την αποτυχία του κωμικού να προκαλέσει γέλιο. Οπότε, αυτό είναι το πρώτο επιχείρημα κατά των αστείων περί βιασμών – παίρνουν λιγότερα γέλια. Επίσης, σύμφωνα με μελέτες, άτομα στις κατηγορίες 1 & 2 θα μπορούσαν να περιγραφούν ως εχθρικοί ή καλοήθεις σεξιστές (οι οποίοι  σχετίζονται και με ρατσιστικές συμπεριφορές, γι’ αυτό θα χρησιμοποιήσουμε τον όρο «φανατικοί» στο εξής). Επιθετικοί φανατικοί είναι οι άνθρωποι που πραγματικά πιστεύουν στην ανωτερότητά τους και την υπερασπίζονται με επιθετικό τρόπο, καθώς και στην κατωτερότητα άλλων, διαφορετικών ομάδων. Καλοήθεις φανατικοί ορίζονται οι άνθρωποι που πιστεύουν ότι άλλες ομάδες είναι κατώτερες και είναι δική τους δουλειά να τις βοηθήσουν επειδή ακριβώς είναι τόσο κατώτερες (με άλλα λόγια Το Καθήκον του Λευκού Άνδρα). Ουσιαστικά, οι μόνοι που γελάνε, λοιπόν, είναι εκείνοι οι άνθρωποι που πιστεύουν στην ανισότητα (ακολουθούν περισσότερα σχετικά με αυτό το θέμα αργότερα).

ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΑ ΑΣΤΕΙΑ ΠΕΡΙ ΒΙΑΣΜΩΝ ΣΤΟΝ ΒΙΑΣΜΟ;

«Οκ, σπουδαίο πράγμα, γέλασα μ’ ένα προσβλητικό ανέκδοτο. Αυτό δεν σημαίνει τίποτα!»

Αυτή είναι γενικώς η απάντηση όταν κάποιος εγκαλείται επειδή γέλασε με ένα τέτοιου είδους αστείο. Η πρόσφατη συζήτηση στο Totally Biased επικεντρώθηκε στην άποψη ότι τα αστεία περί βιασμών οδηγούν στην απενοχοποίηση του βιασμού από την κοινωνία. Οδηγεί, τελικά, στον βιασμό το να ακούμε τέτοια αστεία; Λοιπόν, αυτό είναι αρκετά δύσκολο να εκτιμηθεί αφού θα απαιτούσε από τους επιστήμονες να επιτρέψουν τον βιασμό ανθρώπων (κάτι το οποίο είναι σχετικά αντίθετο με τους κανόνες ηθικής… εξαρτάται, δηλαδή, από το πώς είστε προδιατεθειμένοι ως προς τον βιασμό). Ωστόσο, αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι η προτίμηση σε σεξιστικά αστεία ή και απλώς η έκθεση σε τέτοια οδηγεί σε:

  • Αυξημένη απόδοση ευθυνών στα θύματα βιασμού
  • Αυξημένη αποδοχή της επιθυμίας για βιασμό
  • Μείωση της άποψης που τοποθετεί τον βιασμό ως «σοβαρό» πρόβλημα
  • Μειωμένη θέληση για τιμωρία των βιαστών

Έτσι, όλα τα στοιχεία μας δείχνουν ότι τα αστεία περί βιασμών προωθούν όντως την κουλτούρα του βιασμού. Ακόμα κι έτσι, το στοιχείο αυτό μονάχα αντανακλά την στάση των ανθρώπων απέναντι στο βιασμό αφού έχει ακούσει σεξιστικά αστεία∙ δεν σημαίνει ότι τα αστεία πράγματι οδηγούν στην ίδια την έμπρακτη βία. Μια μελέτη μας παρέχει αποδείξεις ότι το χιούμορ επηρεάζει την συμπεριφορά χρησιμοποιώντας την τεχνική της συσκευής μέτρησης επιθετικότητας Buss για να μελετήσει την σχέση ανάμεσα στην επίδραση που έχει στους ανθρώπους το υποτιμητικό και το μη υποτιμητικό χιούμορ.

Στο πείραμα, σε φοιτητές που έχουν δεχθεί απαξιωτική ή θετική κριτική από κάποιον, παρουσιάζεται υποτιμητικό χιούμορ, μη υποτιμητικό χιούμορ ή καθόλου χιούμορ (ουδέτερες εικόνες από έπιπλα). Ύστερα, τους δίνεται η ευκαιρία να «κάνουν ηλεκτροσόκ» στο άτομο που έκανε την κριτική (το οποίο βεβαίως δεν δέχεται ηλεκτροσόκ στην πραγματικότητα αλλά είναι απλώς ένας ηθοποιός). Αν οι φοιτητές έχουν δεχθεί αρνητική κριτική και έχουν ακούσει υποτιμητικά αστεία, σε γενικές γραμμές, έκαναν στο άτομο ένα μεγάλο σε διάρκεια, δυνατό «ηλεκτροσόκ». Ωστόσο, αν έχουν δεχθεί θετική κριτική, δεν υπάρχει διαφορά στα ηλεκτροσόκ άσχετα αν άκουσαν υποτιμητικά αστεία ή μη υποτιμητικά (τα οποία ηλεκτροσόκ ήταν μικρά σε διάρκεια και ασθενή). Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα άτομα που άκουσαν μη υποτιμητικά αστεία αφού δέχθηκαν απαξιωτική κριτική, μείωσαν το επίπεδο του σοκ ΚΑΤΩ από αυτό που θα είχαν δώσει στο  άτομο αν τους είχε κάνει θετική κριτική.

Σε άλλη μελέτη υπήρξε μία ξεκάθαρη δράση που προέκυψε μετά την ακρόαση προσβλητικού χιούμορ σε σύγκριση με μη προσβλητικό.
Σε μια τρίτη μελέτη, όταν γυναίκες που συμμετείχαν δέχθηκαν ως ερέθισμα προσβλητικά αστεία (Don Rickles) θεώρησαν πιο πιθανό να απορρίψουν επιθετικά τις γυναίκες υποψήφιες υπαλλήλους σε σύγκριση με όταν δέχθηκαν μη προσβλητικό χιούμορ (George Carlin…προφανώς). Ξεκάθαρα, το να ακούει κάποιος συγκεκριμένα είδη χιούμορ μπορεί να οδηγήσει στην εκτέλεση ενεργειών που αποκλειστικά βλάπτουν άλλους [στην πρώτη περίπτωση έρευνας (που εξετάσαμε), αντιληπτός, σωματικός πόνος, στην τελευταία, διακρίσεις].

Αν και δεν υπάρχει κανένα ακλόνητο επιχείρημα που να δείχνει ότι το χιούμορ που σχετίζεται με τον βιασμό οδηγεί στον ίδιο τον βιασμό, υπάρχει όμως μια πληθώρα αποδείξεων που υποδεικνύει ότι η προδιάθεση ενισχύεται από τα σχετικά αστεία. Και αν ένας δυνητικός βιαστής χρησιμοποιεί ένα αστείο ως δικαιολογία για να βιάσει κάποιον, αυτό από μόνο του δεν θα έπρεπε να είναι ένας καλός λόγος για να μην ξανακουστούν τέτοια αστεία;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ ΑΥΤΟ; ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΣΤΗ ΣΑΤΥΡΑ;

Κανείς δεν θέλει να παρουσιάζεται ως «Αστυνομία του Χιούμορ» και δεν υποστηρίζουμε ότι είμαστε κιόλας (αφού έτσι κι αλλιώς μας λείπει η πειθαρχία και οι τεχνικές της δημιουργίας προφίλ βασισμένου στην φυλή ή την εθνικότητα[i] που είναι αναγκαίο προσόν των αστυνομικών). Παρ’ όλα αυτά θεωρούμε ότι ο σκοπός της σάτυρας είναι διττός: να προσφέρει διασκέδαση και να προωθεί την βελτίωση της κοινωνίας. Αν δε μπορείς να κάνεις ένα, τουλάχιστον πρέπει να κάνεις το άλλο και οι περισσότεροι μεγάλοι κωμικοί κάνουν και τα δύο. Βασισμένοι λοιπόν στην υπάρχουσα βιβλιογραφία μοιάζει σαφές ότι το να λέγονται σεξιστικά ή αστεία περί βιασμών δεν προωθεί την κοινωνική ευημερία. Στην πραγματικότητα, οι μόνοι άνθρωποι που διασκεδάζουν με τέτοια αστεία είναι αυτοί που είναι εναντίον της καλυτέρευσης της κοινωνίας (είναι, δηλαδή, σεξιστές).

Η σάτυρα από τη φύση της δεν περιορίζεται. Η προέλευση του γέλιου εντοπίζεται στους κοινωνικούς δεσμούς ανάμεσα στα Πρωτεύοντα θηλαστικά. Παρά το γεγονός αυτό, τα εν λόγω αστεία προάγουν τους κοινωνικούς διαχωρισμούς, όπως περιγράψαμε προηγουμένως. Ακόμη, κάποιοι κωμικοί δέχονται να χαρακτηρίζονται ως «αμφιλεγόμενοι», όπως ο Lenny Bruce, ο Richard Pryor και ο Bill Hicks. Αλλά υπάρχει μια διαφορά – οι αμφιλεγόμενοι κωμικοί χάνουν οπαδούς εξαιτίας των προκαταλήψεων των ίδιων των οπαδών, όχι εξαιτίας των δικών τους.

Ένα απ’ τα κύρια επιχειρήματα των κωμικών σ’ αυτή την συζήτηση είναι το «μα, είναι μόνο ένα αστείο». Μια μελέτη του 1990 έδειξε ότι πολλοί άνθρωποι πιστεύουν πως όταν λένε ένα αστείο που ίσως είναι προσβλητικό, αυτό δεν αντανακλά τις απόψεις τους σχετικά με την συγκεκριμένη ομάδα στην οποία αναφέρονται∙ βέβαια, όταν κάποιος άλλος πει ένα τέτοιο αστείο, αντιπροσωπεύεται απόλυτα από αυτό. Στην ουσία, υποστηρίζοντας ότι «είναι απλά ένα αστείο», επιτρέπεται στους κωμικούς να αποδεσμευτούν από το βάρος της προσωπικής άποψης και στον θεατή να κρύψει τις προκαταλήψεις του πίσω από ένα «καλώς δομημένο» αστείο.

Για παράδειγμα, όταν ένας κωμικός κάνει μια παρατήρηση σχετικά με κάποιον άστεγο που κοιμάται σ’ ένα παγκάκι του Central Park. Πολλοί κωμικοί πιθανότατα θα κάνουν πλάκα ασχολούμενοι με την συμπεριφορά εκείνου του ανθρώπου, χαρακτηρίζοντάς τον τεμπέλη ή σχολιάζοντας την ενδυμασία του. Το υποβαλλόμενο μήνυμα σ’ αυτό το αστείο είναι ότι «οι άστεγοι άνθρωποι είναι κατώτεροί μας». Γιατί να μην επιλέξει να διακωμωδήσει τους πλούσιους που πληρώνουν εκατομμύρια δολάρια για μείνουν γύρω απ’ το πάρκο ενώ εκείνος μένει μέσα τζάμπα; Σαν κωμικοί έχουμε την επιλογή να διαλέξουμε με τι θα γελάσουμε. Το θέμα με όλη αυτή την κουβέντα είναι να σταματήσουμε να επιτιθέμαστε στα θύματα και να αρχίσουμε την επίθεση στους θύτες.

Σ’ αυτό το σημείο, δεν προσπαθούμε να κατηγορήσουμε τους κωμικούς, που νιώθουμε ότι κατά βάθος έχουν καλές προθέσεις (ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Αν και τα περισσότερα comedy clubs δεν εντάσσονται σ’ αυτή την κατηγορία γιατί το να είσαι κωμικός είναι διαφορετικό απ’ το να παίρνεις απλώς μέρος σε ανοιχτές βραδυές standup comedy, για λιγότερο, μάλιστα, από έναν χρόνο και αυτό το καταλαβαίνουμε πολύ καλά). Τι γίνεται όμως αν οι προσωπικές εμπειρίες ενός κωμικού έχουν διαμορφώσει την άποψή του όχι ιδιαίτερα υπέρ των γυναικών ή αν δεν συμπαθεί τους ασιάτες; Αυτό είναι που διαμορφώνει την υποθετική μη σεξιστική/ρατσιστική του σάτυρα, που κατά τ’ άλλα είναι εξαιρετικά αστεία. Όπως και να ‘χει, ένας ρατσιστής/σεξιστής κωμικός πρέπει να περιορίσει τις προκαταλήψεις του κοινού του, αλλιώς εκείνο θα μειωθεί. Απλώς ρωτήστε σχετικά το κόμμα των Ρεπουμπλικάνων.

Ευτυχώς, έχει φανεί ότι όταν ο κόσμος γνωρίζει πως τα αστεία είναι προκατειλημμένα, είναι  λιγότερο πιθανόν να δεχτεί αυτές τις προκαταλήψεις. Έτσι, ακόμα κι αν ο εγκέφαλος του κοινού καλωσορίζει τον σεξισμό αφού βρίσκεται σε χιουμοριστική κατάσταση, ο κωμικός μπορεί να κάνει ένα βήμα πίσω και να πει «Επ, αυτό που μόλις είπα είναι προβληματικό κι εσείς συμφωνείτε! ΤΙ ΣΚΑΤΑ;!» Αν και η σάτυρα προωθεί απενοχοποιημένες συμπεριφορές σχετικά με τον βιασμό, τα καλά νέα είναι ότι αυτές οι συμπεριφορές είναι εξαιρετικά ασταθείς. Οπότε, αν κάποιος αποφασίσει να συνεχίσει να λέει τέτοιου είδους αστεία, μπορεί ακόμα να εμποδίσει την αναπαραγωγή της κουλτούρας του βιασμού λέγοντας «Ναι, αυτό είναι ένα πολύ προβληματικό αστείο».

Τέλος, αν και αυτό μπορεί να φανεί ως σχόλιο-χτύπημα κάτω απ’ τη ζώνη από έναν λευκό άνδρα, οι γυναίκες κωμικοί δεν απαλλάσσονται απ’ την προώθηση της κουλτούρας του βιασμού. Στην πραγματικότητα, τα σεξιστικά αστεία που λέγονται από γυναίκες ή από ουδέτερη πηγή [όπως ένα βιβλίο με ανέκδοτα (ουδέτερο στα αγγλικά, γιατί στα γαλλικά το βιβλίο είναι αρσενικό)] αυξάνουν την ανοχή περισσότερο απ’ όταν τέτοια αστεία λέγονται από άνδρες.

Σε τελική ανάλυση, δε μπορούμε ν’ ανοίξουμε ένα κατάστημα Σπίρτα και Βενζίνη και να μην φανταστούμε ότι ορισμένοι από τους πελάτες ίσως είναι εμπρηστές. Ας ελπίσουμε ότι αυτή η συζήτηση θα οδηγήσει σε περισσότερη ενδοσκόπηση μεταξύ των κωμικών σχετικά με το τι κάνουμε την ώρα που το κοινό  έχει παραδώσει το, γυρισμένο σε χιουμοριστική διάθεση, μυαλό του στα χέρια μας κι έτσι, η κωμωδία θα είναι καλύτερη.

*Αυτό το ποστ γράφτηκε για να δημοσιευτεί στο μπλογκ NERHD αλλά σκεφτήκαμε ότι καλό θα ήταν να εξηγήσουμε πρώτα τι ακριβώς ερευνούμε πριν εντρυφήσουμε στον «βιασμό». Γι’ αυτό και είναι γραμμένο σε πρώτο πληθυντικό.


[1] Racial Profiling Techniques είναι η διαδικασία με την οποία  το όργανο αποφασίζει αν θα γίνει επιβολή του νόμου με βασικό κριτήριο την φυλή ή την εθνικότητα του ύποπτου (πχ αν θα γίνει έλεγχος οχήματος ή προσαγωγή). Για περαιτέρω διάβασμα προτείνεται άρθρο του David Rudovsky που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο του 2001  στο University of Pennsylvania Journal of Constitutional Law  με τίτλο “LAW ENFORCEMENT BY STEREOTYPES AND SERENDIPITY: RACIAL PROFILING AND STOPS AND SEARCHES WITHOUT CAUSE”.

Ένα πρόσφατο και εγχώριο παράδειγμα racial profiling είναι η περίπτωση της Μαρίας, του μικρού, ξανθού κοριτσιού που βρέθηκε σ’ έναν καταυλισμό Ρομά στα Φάρσαλα και κίνησε τις υποψίες της αστυνομίας αποκλειστικά και μόνο λόγω χρώματος. Ελληνικός και ξένος Τύπος, ΜΜΕ και Αρχές θεώρησαν αδύνατον να είναι βιολογικό παιδί των ανθρώπων με τους οποίους βρέθηκε, εκείνοι είναι σκούροι και εμφανώς τσιγγάνοι και η Μαρία ξανθή και με ανοιχτά μάτια, βρετανοί και άλλοι δυτικοί ευρωπαίοι γονείς έχοντας χάσει τα παιδιά τους, τα έβλεπαν στο πρόσωπό της γεμίζοντας σελίδες και πρωτοσέλιδα με ελπιδοφόρα μηνύματα κοκ. αλλά όλα αυτά γκρεμίστηκαν ύστερα από μια απλή, σχετικά, έρευνα που περιελάμβανε τεστ DNA, η οποία απέδειξε ότι το κορίτσι όντως είναι βιολογικό παιδί μιας ρομά από την Βουλγαρία, γεννήθηκε στην Ελλάδα και έμεινε εκεί μην έχοντας χαρτιά να ταξιδέψει πίσω, ύστερα από συμφωνία των δύο πλευρών.